«Powrót

Przyjazna odprawa celna

Przyjazna odprawa celna

Przyjazna odprawa celna

Towary przedstawione do odprawy na placu  celnym
Towary przedstawione do odprawy na placu  celnym

W dobie intensywnego rozwoju informatyzacji oraz rosnącego zapotrzebowania na szybką i nowoczesną obsługę klientów, koniecznym staje się wdrożenie nowoczesnych usług. Jedną z instytucji wprowadzających wiele ułatwień
i usprawnień dla przedsiębiorców jest Służba Celno-Skarbowa działająca
w ramach Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Celem jest ułatwianie przedsiębiorcom legalnej działalności gospodarczej, usuwanie barier biurokratycznych oraz podnoszenie jakości świadczonych usług, m.in. poprzez efektywną odprawę celną. W województwie świętokrzyskim działają trzy oddziały celne: w Kielcach, Starachowicach oraz Sandomierzu.

Kilkudziesięciu funkcjonariuszy rocznie odprawia około 30 000 zgłoszeń celnych w wywozie. Place oddziałów celnych i miejsc uznanych codziennie zapełniane są transportami z towarem. Dziennie odprawianych jest  prawie  200 „tirów".

W pierwszym kwartale br. w sposób  znaczący nastąpił wzrost eksportu o prawie 37 % w stosunku do roku ubiegłego. Dotyczy to takich towarów jak: samochody i ich zabudowy, owoce, soki, płytki ceramiczne, towary budowlane, konstrukcyjne, odzież używana. Głównymi kierunkami eksportu są Ukraina, Rosja oraz kraje skandynawskie. Najwyższą koniunkturę wzrostową odnotowano wśród pojazdów samochodowych o ponad 1000%, soków o 813% oraz  owoców świeżych o 240%.

Od stycznia 2018 r, w ramach świętokrzyskiej KAS utworzono „CUDO", tj. Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw. Niniejszy model organizacyjny polega między innymi na elektronicznej obsłudze zgłoszenia w CUDO przy jednoczesnym fizycznym  przedstawieniu towaru do ewentualnej kontroli w innym oddziale celnym.

To właśnie dzięki tym nowoczesnym rozwiązaniom firmy mają możliwość szybszego i swobodniejszego dysponowania towarem poddanym procedurom celnym. Funkcjonariusze  obsługują wyłącznie zgłoszenia celne w wersji elektronicznej. Wymiana komunikatów i dokumentów między zainteresowanymi stronami również odbywa się drogą elektroniczną.  W ten sposób ograniczono liczbę dokumentów papierowych. Tylko ich niezbędna część  przesyłana jest przez przedsiębiorców za pomocą poczty elektronicznej bezpośrednio na skrzynki pocztowe oddziałów celnych. Nie mniej jednak przedsiębiorcy mają wybór i mogą też w tradycyjny sposób dostarczać konieczne do odprawy dokumenty.

Służba Celno-Skarbowa wprowadza także inne działania pilotażowe w celu ułatwienia formalności. Prowadzi spotkania promocyjne i informacyjne, organizuje cykliczne szkolenia z lokalnymi przedsiębiorcami oraz agencjami celnymi w celu dostosowania obsługi do nowoczesnych wymagań i wyzwań świata biznesu.