Zasady etyki

    Zasady etyki

    Zasady etyki

    Zasady etyki służby cywilnej

    Standardy etyczne dla członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Krajowej Administracji Skarbowej wyznacza Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. Nr 93, poz. 953) (link otwiera nowe okno w innym serwisie), wydane na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej

    Akt ten ustanawia zasady służby cywilnej (§ 1 zarządzenia), rozumiane jako reguły prawidłowego funkcjonowania tej służby, oraz nacechowane aksjologicznie zasady etyki korpusu służby cywilnej (§ 13 zarządzenia).

    Zasady etyki korpusu służby cywilnej uszczegóławiają normy etyki ogólnej, mają umocowanie w konstytucyjnym systemie wartości i są odpowiedzią na społeczne oczekiwania wobec zawodowych urzędników. Korespondują zarazem z misją służby cywilnej, rozumianą jako konieczność zapewnienia zawodowego, rzetelnego bezstronnego i politycznie neutralnego  wykonywania zadań państwa (art. 1 ustawy o służbie cywilnej).

    Sformułowane w zarządzeniu zasady etyczne korpusu służby cywilnej stanowią filar etosu cywilnej służby publicznej. Tworzą (nienazwany literalnie) kodeks etyczny, promujący wartości reprezentatywne i wspólne dla całej służby cywilnej oraz wyznaczają kanon etycznego postępowania zawodowego urzędnika.

    W zarządzeniu zawarto także dyrektywy interpretacyjne odnoszące się do sposobu  przestrzegania zasad, poprzez wskazanie w sposób ogólny i przykładowy realizacji każdej  zasady w sferze właściwego/ powinnego zachowania się członka korpusu służby cywilnej podczas wykonywania obowiązków służbowych oraz aktywności w sferze pozazawodowej.

    ZASADY ETYKI KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ

    • zasada godnego zachowania
    • zasada służby publicznej
    • zasada lojalności
    • zasada neutralności politycznej
    • zasada bezstronności
    • zasada rzetelności

    ZASADY SŁUŻBY CYWILNEJ

    • zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej
    • zasada ochrony praw człowieka i obywatela
    • zasada i bezinteresowności
    • zasada jawności i przejrzystości
    • zasada dochowania tajemnicy ustawowo chronionej
    • zasada profesjonalizmu
    • zasada odpowiedzialności za działania lub zaniechanie działania
    • zasada racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi
    • zasada otwartości i konkurencyjności naboru

    Zasady etyki korpusu służby cywilnej (plik PDF 433KB)

    Zasady etyki funcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej

    W dniu 4 stycznia 2019 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej podpisał Zarządzenie nr 1 w sprawie Zasad etyki funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej, które weszło w życie z dniem podpisania.

    W uzasadnieniu ww. zarządzenia wskazano, że wprowadzane zasady etyki określają reprezentatywne, cenione i uwspólnione wartości etyczne, wyznaczające standardy postępowania funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej na rzecz realizacji interesu publicznego. Umożliwią właściwą współpracę wszystkich zatrudnionych i pełniących służbę, wskazują kierunek rozwoju etycznego organizacji, stanowią podstawę tożsamości Służby oraz wzmacniają  postawy etyczne funkcjonariuszy, także w warunkach wystąpienia dylematów etycznych. Uwspólnione zasady etyki korespondują z treścią ślubowania funkcjonariusza Służby Celno – Skarbowej, określonego w art. 159 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

    Zarządzenie nr 1 Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie Zasad etyki funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej (link otwiera dokument w nowym oknie) .pdf (797 KB)

    Dbając o dobro Rzeczypospolitej Polskiej, mając na uwadze doniosłość realizowanych zadań i odpowiedzialność wynikającą z pełnienia misji publicznej:

    Wskazuje się wartości najważniejsze dla Służby Celno-Skarbowej i zasady etyczne służące ich realizacji.

    1. PRAWORZĄDNOŚĆ – funkcjonariusz działa na podstawie przepisów i w granicach prawa. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • zna i stosuje obowiązujące przepisy prawa,
    • kieruje się interesem publicznym i słusznym interesem strony.
    1. UCZCIWOŚĆ  - funkcjonariusz postępuje zgodnie z regułami prawnymi, społecznymi i etycznymi.Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • bezwzględnie wystrzega się zachowań korupcyjnych,
    • nie dopuszcza do konfliktu interesów,
    • nie wykorzystuje zajmowanego stanowiska do osiągania nienależnych korzyści.
    1. PROFESJONALIZM - funkcjonariusz postępuje zgodnie z najwyższymi standardami  pełnienia służby. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • rzetelnie i efektywnie wykonuje powierzone zadania,
    • identyfikuje się z organizacją,
    • systematycznie podnosi kompetencje i kwalifikacje zawodowe,
    • przestrzega zasad kultury osobistej, jest zdyscyplinowany i schludny.
    1. GODNOŚĆ – funkcjonariusz  szanuje godność ludzką oraz przestrzega i chroni prawa człowieka. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • szanuje godność każdego człowieka,
    • wyklucza wszelkie uprzedzenia,
    • dba o zachowanie neutralności politycznej;
    • w czasie służby i poza nią postępuje w sposób budujący prestiż służby i dobre imię funkcjonariuszy;
    1. WSPÓŁPRACA – funkcjonariusz współdziała przy realizacji zadań i osiąganiu celów organizacji. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • angażuje się w pracę zespołową,
    • uczestniczy w rozwiązywaniu problemów organizacji,
    • dzieli się wiedzą i doświadczeniem,
    • szanuje odmienność poglądów,
    • bierze odpowiedzialność za wyniki pracy własnej i zespołu,
    • dba o relacje i dobrą atmosferę w zespole.
    1. ODPOWIEDZIALNOŚĆ – funkcjonariusz podejmuje decyzje mając świadomość konsekwencji własnego działania lub zaniechania, Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • należycie wypełnia obowiązki,
    • jest gotowy do ponoszenia konsekwencji swoich decyzji, działań i zaniechań,
    • przewiduje skutki własnych działań i zaniechań.
    1. BEZSTRONNOŚĆ – wykonując obowiązki służbowe funkcjonariusz jednakowo traktuje podmioty w tej samej sytuacji prawnej. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
    • zachowuje obiektywizm,
    • unika preferencji oraz osobistych przekonań i wpływu innych osób;
    • nie dopuszcza do konfliktu interesów, nie daje podstaw do podejrzeń o stronniczość lub interesowność;

    Funkcjonariusz powinien ponadto:

    • stosować środki przymusu bezpośredniego i używać broni palnej zachowując szczególną rozwagę i przestrzegając praw człowieka;
    • pamiętać, że noszenie munduru obliguje do godnego zachowania w służbie i poza nią.

    Zasady etyki funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (plik PDF 391KB)