«Powrót

Świętokrzyska KAS udaremniła przemyt suszu tytoniowego.

Świętokrzyska KAS udaremniła przemyt suszu tytoniowego.

Świętokrzyska KAS udaremniła przemyt suszu tytoniowego.

3 funkcjonariuszy stoi przy otwartym busie, w części ładunkowej ułożone pod sufit belki suszu tytoniowego.
Funkcjonariusz w magazynie układa wiązki suszu-liści tytoniowej.
Wiązki suszu-liści tytoniowej.
  • Świętokrzyska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zatrzymała nielegalny transport suszu tytoniowego.
  • Przewóz nie był zgłoszony w Systemie Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT).
  • Gdyby przejęty susz tytoniowy trafił na rynek straty budżetu państwa wyniosłyby ponad 685 tys. zł

25 lutego 2023 r. Funkcjonariusze Świętokrzyskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Kielcach udaremnili nielegalny przewóz 1.143 kg suszu tytoniowego, który nie był zgłoszony w systemie SENT. Mundurowi wykryli nielegalny towar podczas rutynowej kontroli pojazdów na drodze krajowej DK 74  w województwie świętokrzyskim.

Kierowcą pojazdu, na belgijskich tablicach rejestracyjnych, okazał się obywatel Polski. Tłumaczył funkcjonariuszom, że „chciał dorobić" i dlatego skorzystał z oferty przewozu suszu tytoniowego. Towar miał przewieść z okolic Krakowa do swojego miejsca zamieszkania na terenie Polski.

Gdyby zatrzymany susz tytoniowy trafił do nielegalnego obrotu, budżet państwa straciłby ponad 685 tys. zł.

Kierowca odpowie za przewóz suszu tytoniowego bez zgłoszenia w SENT. Jest to zagrożone karą 20 tys. zł. Ponadto grozi mu odpowiedzialność za przestępstwo z art. 54 §2 kodeksu karno-skarbowego.

Zabezpieczony towar trafił do magazynu Świętokrzyskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Kielcach.

Świętokrzyska KAS przypomina:

  • SENT to System Elektronicznego Nadzoru Transportu. Dotyczy on drogowego i kolejowego przewozu tzw. towarów wrażliwych oraz obrotu paliwami opałowymi. Został utworzony i wdrożony przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) przede wszystkim w celu uszczelnienia systemu podatkowego.
  • Monitorowanie w SENT dotyczy wszystkich podmiotów biorących udział w transporcie towarów wrażliwych – zarówno przewoźnika, jak i dostawcy oraz nabywcy.